مدیر گروه

هادی آذری ازغندی
مدیر گروه هنرهای تصویری
پست الکترونیکی

اعضای هیات علمی

پرتلت اصلی بخش

درباره گروه هنرهای تصویری

اهداف گروه:

تلاش در جهت تبدیل گروه آموزشی به قطب علمی.

تولیدات علمی-پژوهشی اساتید و دانشجویان و انتشار بهینه آنها.

ایجاد حرکت خود جوش در دانشجویان و اساتید جهت نیل به دستاوردهای هنری بدیع.

افزایش یا ایجاد رشته های کارشناسی ارشد و دکتری مورد نیاز گروه.

تقویت نیروی انسانی مورد نیاز گروه جهت افزایش یا ایجاد رشته های کارشناسی ارشد و دکتری.

تقویت ارتباط سیستمی بین دانشجویان،اساتید و کارکنان و مدیریت گروه با سلسله مراتب اداری بالاتر.

هدایت آموزشها و پژوهشهای گروه به سمت اهداف و آرمان های ملی و اسلامی.

شرکت مقتدرانه اساتید و دانشجویان با ارائه اثر یا مقاله در مجامع و جشنواره های داخلی و خارجی و کسب افتخار.

ترغیب علاقمندان تحصیل در رشته های گروه از طریق برگزاری دوره های کوتاه مدت،سمینارها،همایش ها،سخنرانی ها، و همچنین تقویت بنیه علمی-تخصصی گروه از طریق ذیربط.

ارتباط بیشتر با مراکز علمی، فرهنگی، هنری و دانشگاهی در داخل و ایجاد ارتباط با مراکز معتبر مذکور در سایر کشورها در جهت نیل به مقاصد مطلوب آموزشی.

هدایت پایان نامه ها به سمت تامین نیازهای علمی فرهنگی و هنری جامعه.

جذب اساتید برجسته و مطرح در رشته های هنری مورد نیاز.

 

طول دوره: دوره های4 ساله کارشناسی رشته های ارتباط تصویری و عکاسی و دوره های2ساله کارشناسی ارشد ارتباط تصویری،عکاسی،تصویر سازی.

 

نقش و توانایی فارغ‌التحصیلان:

گرایش پایان نامه ها به سمت موضوعات ابتکاری- نو و استفاده بهینه و کاربردی از توانایی ها و آثار فارغ التحصیلان دراین راستا.

جذب و به کار گیری فارغ التحصیلان مقطع تحصیلات تکمیلی دانشکده بعنوان عضو هیات علمی.

خلق آثار بدیع و ابتکاری.

کسب افتخار در مجامع علمی ،فرهنگی و هنری داخلی و بین المللی.

اشاعه هنر والا در آثار و پژوهش ها.

انتشار آثار علمی-هنری برجسته و بکر.

درباره رشته ارتباط تصویری

ارتباط تصویری(گرافیک) می‌کوشد به دانش و دانسته‌های بشری صورت هنری ببخشد و فرایند انتقال آن‌ها را به‌کمک واژه و نماد و تصویر تسهیل و تسریع کند. رشد کمّی و کیفی جوامع بشری و به‌ویژه تغییر و تحوّلات عمده‌ای که در زمینۀ بهره‌گیری از فناوری‌های نوین صورت گرفته، کاربرد رشتۀ گرافیک را بیش از پیش افزایش داده و بر اهمیت آن افزوده است. امروزه تصوّر جهانی بدون حضور ارتباط تصویری ناممکن است: از علائم و نشانه‌های تجاری گرفته تا تبلیغات و مطبوعات و رسانه‌های دیداری، ردپای گرافیک به‌وضوح همه‌جا دیده می‌شود. لذا برنامه‌ریزی آموزشی این رشته همواره با توجه به دگرگونی‌های شیوه‌های جدید طراحی در داخل و خارج از کشور انجام شده و هدف آن تربیت طراحانی بوده است که بتوانند نیازهای مختلف جامعه در زمینۀ ارتباط تصویری را پاسخگو باشند. رشتۀ گرافیک دانشکده‌ی هنرهای زیبا از زمان تأسیس در سال ۱۳۵۵تا کنون جایگاه ویژه‌ای در تربیت طراحان گرافیک امروز ایران داشته است. این رشته در دو مقطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی‌ارشد ارتباط تصویری دانشجو می‌پذیرد.

درباره رشته عکاسی

گرچه ورود عکاسی به ایران تقریباً با ابداع آن در غرب همزمان بود، عکاسی در مقام یک رشتۀ مستقل دانشگاهی تا پس از پیروزی انقلاب اسلامی در دانشگاه‌های ایران تدریس نمی‌شد. جایگاه مهم فرهنگی عکاسی و ضرورت آموزش عکاسان خبره سبب شد تا رشتۀ عکاسی نخستین‌بار در کشور در سال 1362 در دانشکدۀ هنرهای زیبا تأسیس شود. هدف این رشته تربیت افراد متخصص و هنرمندی است که بتوانند نیازهای روزافزون جامعه در زمینه‌های مختلف مربوط به عکاسی را پاسخگو باشند. رشد چشمگیر عکاسی حرفه‌ای و تخصصی و به‌ویژه کاربرد گستردۀ آن در عرصه‌های مختلف هنری و کاربردی، این رشتۀ مهم تخصصی را از یکی از واحدهای درسی رشته‌های نقاشی و گرافیک، به رشته‌ای مستقل تبدیل کرد. فعالیت در زمینه‌های تخصصی عکاسی در کنار کارشناسان علوم و فنون و هنرها (کاربرد عکاسی در رشته‌های مختلف تخصصی)، عکاسی خبری، عکاسی هنری و استفادۀ‌ خلاقانه از هنر عکاسی برای ایجاد ارتباط با مخاطب (عکس به عنوان «اثر ناب هنری»)، و آموزش و پژوهش در زمینۀ عکاسی از جمله کاربردهای این رشته است. در حال حاضر رشتۀ عکاسی دانشکدۀ هنرهای تجسمی پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران، در مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی‌ارشد دانشجو می‌پذیرد.

درباره رشته تصویرسازی

تصویرسازی یکی از شاخه‌های هنرهای تجسمی است که برای توضیح و توسعه و تکمیل متون به‌کار گرفته می‌شود و فهم محتوای آن‌ها را برای مخاطبان تسهیل و خوانش متون را دلپذیرتر می‌کند. همچنین تصویرسازی جدای از متن و ادبیات در تولیدات کاربردی هنر همچون پوستر، طرح جلد و بسته‌بندی به کمک طراح می‌آید تا بیان بصری متفاوتی را ارائه کند. تصویرسازی گرچه قاعدتاً در خدمت متون قرار می‌گیرد، به‌خودی‌خود هنری است ممتاز و مستقل با ریشه‌های تاریخی بسیار کهن. دانشکدۀ هنرهای تجسمی پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران باسابقه‌ترین نهاد دانشگاهی ایران است که به‌طور تخصصی به تربیت تصویرگر می‌پردازد. هنرمند تصویرساز با تجسم‌بخشیدن به وجوه گوناگون متون ادبی و تاریخی و مذهبی، کتاب‌های کودکان و نوجوانان، و با تصویرسازی برای جراید و نشریات، متون علمی و آموزشی، تبلیغات تجاری و سرگرمی‌ها، نقش به‌سزایی در افزایش جذابیت آن‌ها دارد. دانشجویان این رشته ضمن کسب تجربیات جدید، انواع فناوری‌های نوین و فنون و روش‌های تصویرسازی چندرسانه‌ای را می‌آموزند. در حال حاضر، این رشته دردانشکدۀ هنرهای تجسمی پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران در مقطع کار‌شناسی ارشد ارائه می‌شود.

درباره رشته انیمیشن

تصویر متحرک یکی از شیوه‌های بیان هنری است که حضور پررنگی در جهان معاصر دارد. هنر تصویر متحرک که در دنیای معاصر در کنار صنعت سینما به یک هنرـ صنعت تبدیل شده است، سایر رشته‌ها و تخصص‌های هنری همچون نقاشی، تصویرسازی، گرافیک، تئاتر و سینما را نیز در برمی‌گیرد. فرارفتن از تصاویر جهان واقعی و خلق جهانی ابداعی و مجازی، امکانات نمایشی انیمیشن را نامحدود می‌کند و به این هنر اهمیت ویژه‌ای می‌بخشد. انیمیشن کاربردهای مختلفی دارد و گسترۀ آن از فیلم‌های سینمایی و آموزشی گرفته تا تبلیغات تجاری و بازی‌های رایانه‌ای را در برمی‌گیرد. دانشکدۀ هنرهای تجسمی پردیس هنرهای زیبا با بهره‌گیری ازتجربیات گذشته و استادان مجرب، فضای مناسبی برای آفرینش آثار انیمیشن در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد. این رشته در مقطع کارشناسی ارشد ارائه می‌شود و دانشجویان با تاریخچه و شیوه‌های مختلف ساخت انیمیشن آشنا می‌شوند و فنون مختلفی نظیر متحرکسازی، فضاسازی، طراحی شخصیت، حرکت دوربین، کارگردانی و دکوپاژ، افکت‌های انیمیشن، انیمیشن رایانه‌ای، صداگذاری و موسیقی، طراحی تولید، شناخت زمینه‌های تاریخی و فرهنگی و اجتماعی هنر انیمیشن را فرامی‌گیرند.